Blogger Widgets

Tuesday, March 6, 2018

Kisah Nabi Musa a.s Sakit Perut.

Posted by moonlight at 4:03 PM
Assalamualaikum..

Kali ni nak kongsi kisah Nabi Musa... saya baru tau kisah ni dari seorang masturat semasa taklim aritu.. adik ni cerita santai jer.. dia ckp kenapa kita nak harapkan makhluk.. sedangkan kita ada Allah yang maha berkuasa dan maha memakbulkan.. dan die ceritakan....

Kisah Nabi Musa yang sakit perut, lepas tu nabi musa cakap dengan Allah ; " Ya Allah aku sakit perut" .. Allah jwb dan suruh Nabi Musa ke sepohon pokok dan makan daun pokok tu untuk ubat sakit perutnya.. seperti yang kita sedia maklum, Nabi Musa memang Allah kurniakan kelebihan boleh  bercakap dengan Allah..

Kali kedua Nabi Musa sakit perut, tapi kali ini Nabi Musa terus ke pohon tersebut, tapi tetap tak hilang sakit perut.. maka Nabi Musa pun mengadu pada Allah.. Allah pun berkata bahawa yang pertama Nabi Musa harapkan Allah sebagai penyembuh, tapi kali kedua Nabi Musa tidak harapkan Allah, tapi harapkan pokok (makhluk) sebagai penyembuh. Sesungguhnya Allah sahaja yang berkuasa atas segala sesuatu.Di bawah ni hasil google kisah yang di tulis lebih detail.. semoga bermanfaat... :)

--------------------------------------------------------

Ketika dikejar-kejar oleh pasukan fir’aun, Nabi Musa dan pasukannya beristirahat di sebuah lembah. Di tengah rasa takut akibat dikejar dan kebingungan menentukan strategi, tiba-tiba Nabi Musa merasa sakit perut. Kemudian dia secara spontan mengeluh kepada Tuhan, “Ya Allah, saat dikejar-kejar Fir’aun seperti ini Engkau malah memberiku sakit perut. Saya mohon Engkau sembuhkan sakit perutku ini, Ya Allah!”. Tuhan kemudian langsung menjawab, “Kamu pergi ke atas bukit sana. Di sana ada pohon lalu ambil daunnya, kemudian kamu makan. Maka sakit perutmu nanti akan sembuh.”

Nabi Musa lantas lari ke atas bukit untuk mengambil daun tersebut. Dan saat tangannya baru menyentuh daun tersebut, perut Nabi Musa sudah sembuh. Nabi Musa kemudian berterima kasih kepada Allah dan turun dari bukit. Lalu Nabi Musa menyiapkan pasukannya untuk berangkat, begitu maju tiga langkah perutnya sakit lagi. Musa pun langsung lari ke atas bukit, dia menghampiri pohon-pohon dan diambillah daunnya untuk dimakan. Dia makan sehelai, dua helai, tiga helai sampai berhelai-helai daun tanpa mempedulikan rasanya yang penting supaya dia sembuh. Tapi sampai lima belas helai daun dia makan, perutnya tidak sembuh juga.

Kemudian Nabi Musa protes kepada Tuhan, “Ya Allah aku sudah makan sekian daun, tapi perutku tidak sembuh juga! Tadi Engkau mengatakan kepadaku bahwa kalau mau sembuh naiklah ke atas bukit, ambil dan makanlah daun-daun yang ada pada pohon di sana.”

Tuhan lalu merespon, “yang bilang daun bisa menyembuhkan sakit perut itu siapa? Tadi waktu sakit perut pertama kan kamu minta tolong sama Aku, jadinya sakit perutmu Aku sembuhkan. Tapi waktu sakit perut yang kedua, kamu kan tidak minta sama Aku. Kamu langsung saja naik bukit karena kamu pikir daun bisa menyembuhkan sakit perutmu. Tidak seperti itu,Musa. Daun tidak bisa menyembuhkan sakit perutmu, yang menyembuhkan sakit perutmu itu Aku. Terserah Aku mau menyembuhkan lewat daun, mau lewat batu atau apa saja, itu terserah Aku. Jadi sembuhnya perutmu bukan karena daun, itu atas perkenanKu.”
———
Pengajaran :
1) Bila sakit atau nak kan sesuatu, dahulukan dengan Allah, lepas tu baru ikhtiar dan usaha.
2) Pasakkan dalam hati Allah maha penyembuh.. Allah maha berkuasa atas makhluknya.
3) Ubat tak de kuasa.. Allah maha kuasa.
4) Lepas ni kalau makan ubat, ckp dlm hati ubat tak kuasa, tp Allah yang menyembuhkan asbab mkn ubat.

p/s: sekadar berkongsi ilmu.. sharing is caring

0 comments:

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers