Blogger Widgets

Friday, February 22, 2013

Merasa jugak

Posted by moonlight at 3:31 PM 0 comments
Alhamdulillah..

dpt gak rase kek rainbow..beli kat dinalicious durian burung

ok je rase die..tapi cantik tuk dipandang..


hari tu musim durian crepe..da abis musim tu sy nak mkn yang ni plak..abis musim ni nak makan maracon pulak..tapi nnti la beli..tak rase betul2 nak lagi..bia la org ckp agak ketinggalan..yang penting dapat jugak sy merasa..hahha.. :D

Thursday, February 21, 2013

Jangan Malu Bertanya

Posted by moonlight at 6:26 PM 0 comments
Baru2 ni bosan2..duk la belek2 ..almaklum la..biase2 en hubby malam2 die duk tgk tv luar..chanel kegemaran astro 550..551..oh cukup bosan..maka..sy pun berteman kan tv dalam bilik..tgk cite2 melayu..hahaha

jadi sy tak kaco die..die tak kaco sy..tapi malam tu malas nak buke tv..jadi buka la buku yang bertimbun kat bilik tu..byk benor nak kena baca dan habiskan..tambah2 tak cukup mase nk abiskan..jadi curi2 mase mcm tu la..sy baca buku  Nabi Muhammad S.A.W terbitan mustread..bagus buku tu..

dalam tu ada lah cerita tentang nabi..kwn2 nabi..barang2 nabi..mknn kesukaan nabi..dan sekarang sy baca kat part yang mcmane nabi berdakwah...sungguh tabah nabi kita..byk betul rintangan baginda..dan kat part kitab kita yang satu Al-Quran..

Dari zaman dulu lagi org nasrani ni mmg ade je nak cari kesilapan dalam agama kita..dalam satu kisah tu, org nasrani ni tak percaya apa yang ada dalam al-Quran ..jadi die bertanya pada ahli kitab Islam, kalau betul dalam Al-Quran semua telah diceritakan Allah dari mase lalu hingga ke mase depan, mereka mahukan ahli kitab menjawab soalan mereka..

Ahli Kitab Nasrani : kalau betul dalam Al-Quran tercatat semua ilmu, satu cupak gandum boleh menghasilkan berapa keping roti?

Ahli Kitab Islam : esok aku berikan jawapannya..

maka keesokan harinya

Ahli Kitab Islam : satu cupak gandum menghasilkan 12 keping roti..

Ahli Kitab Nasrani : dari mana jawapan kamu dapat?setahu kami tiada jawapan itu di dalam Al-Quran..(ahli kitab nasrani pun mengkaji Al-Quran kita..sbb diorang nak cari kelemahan..tapi sedikit pun tiada kelemahan pada kitab Allah itu.)

Ahli Kitab Islam : aku mendapat jawapan dengan bertanya pada yang pakar membuat roti berdasarkan ayat ini di dalam al-Quran .. :D

"Tanyalah kepada orang yang mahir sekiranya kamu tidak mengetahui" surah al-nahl ayat 43

Jadi ahli kitab nasrani pun masuk islam..SubhanaAllah..tgk..begitu bagus kan ahli kitab islam dan begitu agung kitab Allah..segala jawapan ada dalam kitab Allah..Al-Quran.

 Jangan malu bertanya..tanya lah pada yang pakar..sy tersedar..betul..kadang2 sy malu nak tanye..nak2 dalam hal kerja..jadi pasni..tak nk da malu bertanya pada yang terror dalam coding..bia la nak ckp sy tak pandai pun..yang penting sy dapat jawapan pada sebuah persoalan..tambah lagi ilmu sy..dan pada yang mahir..jgn kedekut ilmu ok..heheh...kita bg ilmu pada org len..Allah tambah ilmu lagi byk tuk kita..

Wednesday, February 20, 2013

Perfume Seduction Elianto

Posted by moonlight at 6:55 PM 0 comments
Sedikit Kelakar...

hari tu gi ke kuantan dengan niat nak jalan2 ngan en hubby sambil nak beli perfume bodyshop ngan casing tuk  iphone ni..hahaha...

walhal kat ganu pun seme tu ade..saje menggatal nak gi kuantan sebenarnya...

alkisahnya apa yang di cari kat sane tak de..

alih2 semalam gi mydin..apa yang sy nak seme ade kat situ..wakaka...

tapi perfume bodyshop sy tak beli la..tak suke bau perfume yang baru ni..yang charmara ngan valique je sy suke..malangnya..seme tu da tak dijual..asyik diganti ngan yang baru je..ntah apa2 la bodyshop ni..

maka..semalam..en hubby belikan sy perfume baru..perfume elianto..Seduction..sy suke baunye...kena ngan hidung sy..wakakak...




ok la..jenis ni EDT..sama ngan bodyshop yang selalu sy beli tu jugak..EDT..ni je yang termampu..tak mampu nak beli perfume mahal2..hahah...(walau dalam hati nak jugak beli)..pe pun thanks tuk en hubby sbb belanja sy perfume ni.. :x

Alhamdulillah.. :D


Thursday, February 14, 2013

Hukum mengumpul dua waktu solat

Posted by moonlight at 3:31 PM 0 comments

Assalamualaikum..

kali ni kongsi skit hukum atau akibatnye mengumpul solat..contoh nya solat zuhur di akhir waktu dan sekali dengan solat asar.

bagi yang telah melakukan nye atau lalai dengan waktu solat ni..sila la berubah..igt..azab Allah itu pedih.. kdg2 bile kite kerja kita konon nye dengan niat tak nak curi waktu kerja..walhal apa lah salah nye solat di awal waktu yang hanya 5 minit je pun paling lama..(mungkin ada lagi lama)..jgn jadikan alasan kerja atau kondisi diri sebagai alasan..

Dalam kesibukan kadangkala ada antara kita yang lalai atau sengaja mengabungkan waktu sembahyang zuhur dengan asar (sembahyang di akhir waktu zuhur dan diikuti sembahyang asar sebaik sahaja masuk waktunya).

Renungkan hadis Rasulullah SAW di bawah yang menghalang perbuatan tersebut. Saad bin Abi Waqas bertanya Rasulullah SAW mengenai orang yang melalikan sembahyangnya maka jawab baginda, "Iaitu mengakhirkan waktu sembahyangnya dari waktu asalnya hingga sampai waktu sembahyang lain. Mereka telah mensia-siakan dan melewatkan waktu sembahyangnya, maka mereka diancam dengan neraka wail".

Ibn Abbas dan Said bin Al-Musaiyib turut mentafsirkan hadis di atas, "Iaitu orang yang melengah-lengahkan sembahyang mereka sehingga sampai kepada waktu sembahyang lain, maka bagi pelakunya jika mereka tidak bertaubat Allah menjanjikan mereka neraka jahanam tempat kembalinya".

Dalam hadis yang lain Rasulullah SAW bersabda, "Sesiapa yang mengumpulkan dua sembahyang tanpa ada halangan, maka sesungguhnya dia telah memasuki pintu besar dari pintu dosa-dosa besar". (Riwayat Al-Hakim)

Rindu ma

Posted by moonlight at 3:07 PM 0 comments
Malam semalam mimpi ma.. Ma dlm kenduri tahlil yang bak buat mlm sebelum ni.. Ma ckp ngan sy.. Mase tu bestnye rase..

Dlm mimpi tu ma ckp bayaran tuk mknn yang ditempah suruh abg wa yang byr..

Pastu ma suruh cucu nye basuh priuk..

Tersedar dari mimpi baru otak realiti ckp yang tu hanya mimpi.. Ma da tak de realiti di dunia ini..

Al-fatihah buat ma tersayang...rindu.. :(

Tghari ni dpt mkn nasi goreng yang sebijik sama dengan nasi goreng ma selalu buat.. Allahuakbar...

Semoga Allah tempatkan ma di kalangan org yang beriman dan di syurga ... Amin.. Al fatihah... :(

~via iphone 4s~

Wednesday, February 6, 2013

Jangan bersangka buruk

Posted by moonlight at 2:00 PM 0 comments
Assalamualaikum..

jom baca skit artikel dari  : Wadi

“Hai orang-orang yang beriman, jauhilah kebanyakan berprasangka, karena sesungguhnya sebagian tindakan berprasangka adalah dosa dan janganlah kamu mencari-cari kesalahan orang lain” (Al-Hujurat : 12)

Seorang penyair berkata; "Manusia yang jahat sibuk dengan keaiban orang lain seperti seekor lalat sentiasa mencari tempat luka dan bernanah" 
Dr Abu Anas Madani (Tuan Guru yang dikasihi, Dr Abdul Basith Abdul Rahman; Kolum Syiar Majalah Solusi)