Blogger Widgets

Monday, November 5, 2012

Hukum Chatting Dalam Internet

Posted by moonlight at 9:00 PM
Assalamualaikum...
 
Sharing is caring...just tuk ingatan diri kan kwn2 yang sedang dalam dunia IT.. nak2 yang suke sangat guna YM tuk chatting.. yang da kawin, yang da bakal jadi ibu, yang da jadi ibu..dan pada kaum lelaki..jadikan nasihat ini sebagai pedoman..insyaAllah
 
SOALAN: Apakah hukum seorang lelaki yang berchatting dengan seorang perempuan melalui internet dan perkara yang dibicarakan adalah hal-hal yang baik?


JAWAPAN:

Tidak ada seorang pun yang dapat mengeluarkan fatwa yang bersifat umum untuk permasalahan seperti ini kerana ada banyak hal yang harus dipertimbangkan secara masak-masak. Fatwa yang dapat saya sampaikan kepadamu adalah perbualan dengan sesiapa yang berlainan jantina denganmu adalah tidak dibenarkan. Bukti nyata untuk hal ini adalah apa yang kau ceritakan sendiri bahawa hubunganmu dengan perempuan tersebut terus berkembang ke arah perbuatan yang terlarang.


[Dipertik dari Majmu Fatawa al Adab karya Nashir bin Hamd al Fahd].
 
p/s: Bagaimana pula dengan hukum saling berbalas notifications atau post sesuatu di wall FB mereka yang bukan mahram dengan kita? SubhanaAllah..minta diri didik dari melakukan nya..
 
Buat kwn yang suke sangat chatting hingga rancak dengan lelaki len tu..beringat lah..nak2 pompuan2 yang  berkahwin..dosa kering org ckp..bergelak ketawa dengan lelaki bukan muhrim dalam berchatting.. 
 
sumber : http://hfa613.blogspot.com/2011/01/hukum-berbual-dengan-bukan-mahram.html 

1 comments:

http://lakaranurani.blogspot.com/ said...

sYUKRAN ATAS POST BERMANFAAT..MOGA ALLAH REDHA...^_^

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers