Blogger Widgets

Saturday, September 22, 2018

Sebuah Pertemuan

Posted by moonlight at 8:22 PM
Setiap pertemuan itu bukan satu kebetulan.. Namun ia telah ditetapkan oleh Allah...

Dalam hidup ini tiada istilah kebetulan. Qada dan Qadar Allah telah tertulis sebelum kita wujud lagi di dunia ini. Oleh itu hargailah satu pertemuan. Sama ada sebuah pertemuan itu baik buat kita atau pun sebaliknya.

Betulkan? Mesti kita semua punya banyak pengalaman. Pengalaman yang baik atau buruk dalam sebuah pertemuan dengan manusia sekeliling kita. Sesungguhnya jika kita ditemukan dengan seseorang dengan pertemuan yang kurang baik, bersangka baiklah, sebab kemungkinan Allah temukan kita dengannya untuk menduga atau hanya untuk memberikan pengalaman dalam hidup kita. Usah membenci jika seseorang pernah menyakitkan kita. Maafkanlah dia. Walau pun pahit untuk ditelan. Doakan kebaikan buatnya.

Setiap pertemuan, pasti ada perpisahan. Semua didunia ini tidak ada yang kekal. Semua akan kembali kepada Yang Maha Kuasa. Allah yang menghidupkan dan Allah jualah yang mematikan. Adakah kita bersedia untuk kembali pada Nya? Zaman Sahabat Nabi Muhammad (S.A.W) dulu, sahabat menantikan detik kematian. Sebab apa? Sebab sahabat di dunia lagi pun Allah dah bagi gelaran RodiAllahuanhu ( Redha Allah padanya ). Allah dah redha perjuangan dakwah sahabat nabi di dunia lagi. Kita?? Kita lebih sayangkan dunia. Sebab kita tak nampak alam yang kekal di sana. Semua orang bila berbicara tentang mati, mesti takut kan? Sebab kita masih merasakan amalan kita tidak cukup dan betapa banyaknya dosa yang kita lakukan.

Selagi hayat dikandung badan, sama-samalah kita mencari redha Allah dan berusaha untuk tidak melakukan dosa dan larangan Allah. Saling ingat mengingati antara satu sama lain. Sebab tu perlu nasihat dan ingatkan dari orang sekeliling kita agar kita tidak alpa dengan dunia yang sementara ini. Carilah sahabat yang boleh membimbing kita ke arah kebaikan. Sentiasa dekatkan diri kita dengan orang yang baik, alim ulamak. Doa semoga Allah mempertemukan orang yang baik-baik sepanjang kita hidup agar kita tidak terpesong dari landasan agama.

Semoga kita bertemu didunia ini akan membawa kepada bertemunya kita di syurga nanti.. aaaminnn..

0 comments:

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers