Blogger Widgets

Monday, April 1, 2019

Meminta kebenaran untuk masuk bilik ibubapa/ org lain

Posted by moonlight at 6:00 PM
Alhamdulillah..

Dalam islam semua benda telah di ajar dan Allah telah memberikan panduan melalui Alquran dan sunnah.. Rasulullah (s.a.w) telah sampaikan pada kita cara islam mendidik.

Apabila seorang anak telah akhil baligh, seeloknya ibu bapa mendidik anak itu untuk meminta kebenaran terlebih dahulu untuk masuk ke dalam bilik ibu bapa. Seeloknya mengetuk dan bertanya kebenaran untuk masuk bilik ibu bapa. Kenapa kena minta kebenaran? Sebab ada masa ibu bapa kita nk menanggalkan pakaian atau ada masa ibu bapa kita tengah rehat.

Boleh tgk dlm Surah Annur :


Cantik kan cara islam. Allah lebih tahu mana yang baik dan mana yang buruk.. semua nya ada dlm buku panduan kita.. iaitu Alquran dan sunnah. Sesiapa yang mengikut nya maka tidak akan sesat dari landasan islam. InsyaAllah.. Semoga perkongsian ini memberi manfaat.. 🤗

2 comments:

Aini said...

Pada pendapat aku lah, bukan saat anak dah akhir baligh baru nak kena ajar..tapi dari anak itu dah mula faham yes & no... bentuk anak sulung untuk hormat hak orang lain walaupun orang tersebut adalah mak pak sendiri, insyalah adik-adik akan ikut.

moonlight said...

betull.. pendapat mu betul.. yg ditulis pun betul.. aku copy org tulis je..hehehe

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers