Blogger Widgets

Thursday, May 8, 2014

Rezeki kita bukan milik kita

Posted by moonlight at 11:58 PM
Assamualaikum dan salam sejahtera.. :)

Ha..mesti ada yang view post sy sebelum ni kan..hahha..maaf lah..saje je nak tengok korang prihatin ke tak.. erm sedikit perkongsian.. rezeki kita bukan milik kita..

Apa maksudnya ya.. mesti lah maksudnya rezeki yang kita dapat selama ni adalah milik Allah yang maha Kuasa.. Ye.. betul dan tepat sekali.. its true dear.. tapi apa itu rezeki sebenarnya? rezeki itu adalah nikmat atau kurniaan yang kita dapat untuk dimanfaatkan. Kalau sebut je rezeki mesti kita akan fikir DUIT bukan??

Betul..tak salah juga kalau kita kata rezeki tu adalah duit.. tapi sebenarnya rezeki tu sangat luass.. Allah memberikan kita begitu banyak nikmat.. tapi adakah kita betul-betul bersyukur dengan nikmat Nya?

Contoh..kita rindu seseorang..kita tak cakap kita rindu pada orang yang kita rindu.. mungkin bertahun tak jumpa..tapi dengan Izin Allah.. tiba-tiba kita terjumpa..tu pun di namakan rezeki.. rezeki jumpa orang yang kita rindu..Rezeki kediaman, rezeki pekerjaan, rezeki ada anak, rezeki dapat bantu orang lain.. semua tu rezeki dan memerlukan kita mengucapkan syukur pada Allah. Alhamdulillah.. Allah maha penyayang  dan pemurah pada makhluknya bukan??

Maka apa lagi nikmat yang kita nak dustakan?
Perasan tak..kita dapat gaji bulan-bulan..duit pantas saja mengalir..bayar itu, bayar ini.. macam-macam kan.. tahu tak yang kita bayar itu beli ini tu adalah rezeki buat orang lain.. jadi rezeki kita bukan lah rezeki kita seorang.. rezeki kita juga rezeki buat orang lain... Contohlah.. kita ada duit...tapi niat nak simpan lah..tapi tiba-tiba ada kawan promote kuih yang nampak sedap.. lalu kita pun beli.. ha..jadi duit tadi tu bukan laha rezeki kita..tapi rezeki buat kawan kita..


Nampak kan.. rezeki kita bukan milik kita.. Allah nak suruh kita bahagi-bahagikan rezeki.. Jangan lupa yer. rezeki kita tu amalkan bersedekah.. sebab sedekah tu boleh menyucikan rezeki dan menambahkan lagi rezeki kita.. ok lah..tu je buat kali ni..

Good nite my love reader! :D


0 comments:

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers